Przejdź do treści
Proszę czekać...
zdjęcie

Jan A.P. Kaczmarek 

ur. 1953

Jeden z najbardziej cenionych kompozytorów muzyki filmowej, mieszka i pracuje w Los Angeles, ale jego artystyczną drogę trudno porównać z karierami innych hollywoodzkich kompozytorów.
W młodości marzył o karierze dyplomaty i wybrał studia prawnicze, ale okazały się pomyłką. Przełomem w myśleniu o sztuce stały się dla niego staże w Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Swoją karierę rozpoczął od pisania muzyki do spektakli awangardowego, zaangażowanego politycznie Teatru Ósmego Dnia, a później dla stworzonej przez siebie Orkiestry Ósmego Dnia. Koncertował z powodzeniem w całej Europie. W 1982 roku wyjechał na tournée do Stanów Zjednoczonych, gdzie nagrał, dla niezależnej wytwórni Flying Fish Records, swój debiutancki album Music for the End. Od 1989 r. Kaczmarek pozostaje na stałe w USA.
Pracował dla czołowych teatrów amerykańskich, co zaowocowało prestiżową nagrodą Drama Desk za najlepszą muzykę teatralną roku 1992 – była to muzyka do spektaklu Joanne Akalaitis Tis Pity She’s a Whore w Public Theatre New York.
Jednak prawdziwe uznanie i sławę przyniosła mu muzyka filmowa. Wśród wielu dzieł wyróżnić trzeba ścieżki do Całkowitego zaćmienia, Placu Waszyngtona i Trzeciego cudu Agnieszki Holland, Aimée i Jaguar Maxa Farberbocka, Straconych dusz Janusza Kamińskiego, Quo vadis Jerzego Kawalerowicza, Niewiernej Adriana Lyne’a i Finding Neverland Marca Forstera (Oscar za Najlepszą Muzykę Filmową w 2005 roku).
W 2002 roku został uhonorowany za całokształt twórczości Nagrodą Skrzydeł, przyznawaną przez Festiwal Polskich Filmów w Chicago dla polskich twórców o wybitnych osiągnięciach poza granicami kraju.
 

Wykonywane utwory: